Geslaagde interactie leerlingen AZC en senioren Vredensehof

In het kader van het project 'Communicatie vroeger en nu' van het Cultuur- en Erfgoedpact Achterhoek hebben kinderen van de groepen 6, 7 en 8 van de AZC school aan de Haitsma Mulierweg en senioren van woonzorgcentrum Vredense Hof met elkaar kennis gemaakt en samen werkstukken gemaakt.

Afgelopen dinsdag werden de werkstukken tentoongesteld in een klaslokaal van de AZC school. De opening werd verricht door Wim Heinen, bewoner van het zorgcentrum en twee leerlingen van de school. Volgens projectleider Harry ten Brinke was de uitkomst van dit project anders dan verwacht. "De aanpak was hetzelfde als bij vorige projecten maar de uitkomst was totaal anders. We hebben hier natuurlijk te maken met kinderen die uit andere landen komen en onze cultuur niet kennen. Toch kwam er steeds meer interactie en gingen de senioren helpen met de werkstukken. Een leerling zat al snel op schoot bij een van de dames."

De leerlingen zijn enkele keren te gast geweest bij de Vredensehof onder begeleiding van hun lerares en kunstenaar Berna Bonenkamp, die het proces begeleidde. "De senioren zijn door de kinderen ook echt geactiveerd om ook te gaan tekenen of schilderen. Enkele jongeren hebben zelfs de ouderen getekend, met name het portret van Heinen is goed gelukt," zegt Bonekamp.

Eigen huis
Opvallend was dat naast andere werkstukken er ook veel huizen waren, sommigen hadden zelfs het eigen huis in Syrië nagemaakt, waarmee ze volgens Ten Brinke de ouderen deelgenoot wilden maken van hun achtergrond. Israel King is afkomstig uit Kaapstad (Zuid-Afrika) en heeft een groot huis gemaakt. Ondanks dat hij nog niet zo lang in Nederland woont spreekt hij de taal heel goed. "Ik vind bouwen leuk en zou later wel architect willen worden."

Vlag
Een ander kind heeft ook een groot Syrisch huis gemaakt maar vertelt erbij dat daar dan meerdere gezinnen wonen. Achmed is acht maanden geleden uit Eritrea naar Nederland gekomen en heeft samen met Heinen de Nederlandse vlag gemaakt. Alle werkstukken worden een voor een besproken, waarbij de kinderen uitleg geven. De kennismaking is van beide kanten zo goed bevallen dat er plannen zijn voor een volgend bezoek.